PROMOCJA MUZYKI W CZASACH PANDEMII – Wpływ social mediów na sukces komercyjny

EkeskEQXUAEWGZJ

W obecnych czasach siła mediów społecznościowych jest niepodważalna, stały się miejscem pracy w wielu branżach i głównym źródłem informacji o otaczającym nas świecie. W dzisiejszym przemyśle rozrywkowym profile społecznościowe muszą być prowadzone strategicznie, ponieważ są one ogromnym narzędziem promocyjnym dla produktów i projektów artystycznych wypuszczanych na rynek, zwłaszcza w okresie pandemii, wypierając powoli tym samym rolę telewizji, prasy i radia.

Dlaczego promocja muzyki, wydawana pod nazwiskiem artysty jest równie istotna co promowanie innych produktów

Dzisiaj nazwisko jest marką samą w sobie, którą buduje się latami, jednak tak samo jak inne produkty na rynku, jest ona towarem do kupienia i ważny jest rozgłos, dlatego na podstawie profili społecznościowych najgłośniejszych nazwisk w przemyśle muzycznym w 2020 roku zostanie dokonana analiza promocji ich produktów i marki oraz jak przekłada się ona na sukces komercyjny.

Dua Lipa

Dua Lipa to brytyjska piosenkarka i autorka tekstów albańskiego pochodzenia, laureatka nagród Grammy i jedna z największych wschodzących gwiazd tego pokolenia. Na przełomie marca i kwietnia 2020 roku wydała swój drugi album pod tytułem ‘Future Nostalgia’, będący następcą debiutu w 2017 roku. Według informacji z końca listopada, sprzedaż muzyki artystki wyniosła już 35, 5 mln kopii na całym świecie, co jest nie tylko wspaniałym ogólnym wynikiem, ale tym bardziej imponującym w czasie pandemii, podczas której dotarcie do swoich odbiorców jest utrudniona. Mimo przeciwności Dua Lipa pozostała bardzo aktywna, jeśli chodzi o promocję płyty, zwłaszcza na swoich profilach społecznościowych. Jest ona przykładem artystki pozostającej w stałym kontakcie ze swoimi fanami poprzez posty, relacje i transmisje na żywo w których promuje swoje projekty i informuje o planach promocyjnych w najbliższym okresie. Jest to taktyka wykorzystywana dosyć często, mianowicie by osiągnąć najlepsze wyniki każde duże wydarzenie zapowiadane jest z wyprzedzeniem, aby informacja o produktach dotarła do jak największej ilości osób i by wzbudzić ekscytacje związaną z oczekiwaniem. Dua Lipa nie pozwala także os obie zapomnieć promując swoje obecne single w wywiadach i występach publikowanych potem na jej kanałach społecznościowych. Wszystko starannie zaplanowane, w idealnych ostępach czasowych pomiędzy kolejnymi projektami muzycznymi, w międzyczasie angażując się w kampanie reklamowe dla topowych marek, o czym daje znać np. w promowanych postach na Instagramie. Pomocna jest także aktywność na nowo powstałych mediach takich jak Tik Tok, niezwykle popularny wśród młodzieży będącej głównym celem marketingowym w jej branży. Wszystko to przekłada się na ogromny sukces artystki w tym roku i erze artystycznej.

EnnF496WMAAiNvO

Lady Gaga

Lady Gaga to amerykańska piosenkarka i autorka tekstów o włoskich korzeniach. Zadebiutowała w 2008 roku i obecnie jest jedną największych gwiazd muzyki na świecie, autorytetem społecznym, laureatką 11 nagród Grammy, trendsetterką oraz próbuje swoich sił w aktorstwie i branży beauty. Pod koniec maja 2020 roku wydała swój szósty album pod tytułem ‘Chromatica’. Według informacji z początku grudnia, artystka sprzedała już prawie 19 mln kopii swojej muzyki na całym świecie. Jest to dobry wynik, ale najgorszy z porównywanej trójki. Lady Gaga podobnie do Dua Lipy obrała taktykę zapowiedzi każdego ze swoich nowych projektów z odpowiednim wyprzedzeniem, aby dotrzeć do jak największej ilości odbiorców. Jednak w porównaniu do poprzedniej piosenkarki owa promocja była o wiele uboższa. Lady Gaga ograniczyła się do niewielkiej ilości postów i występów oraz w czasie promocji nowego albumu i singla na swoim Instagramie równolegle promowała paletę cieni do powiek, która wydała pod skrzydłami stworzonej przez siebie w 2019 roku marki kosmetycznej ‘Haus Labolatories’. Jej kosmetyki były intensywnie promowane, ponieważ w większości postów oznaczała markę reklamowała je własną twarzą. Profile firmy na portalach społecznościowych były równolegle prowadzone z jej osobistymi, a więc wykorzystano aż dwie platformy co przełożyło się na sprzedaż. Artystka mimo nowych produktów i projektów artystycznych, swoją platformę w tym roku wykorzystała głównie w celach społecznych i charytatywnych. Promowała zbiórki fundacji działających na rzecz praw zwierząt, walki z COVID-19 czy osób LGBT+. Sama organizowała takie zbiórki i zachęcała do dokonywania wpłat na szczytne cele. Rozpowszechniała istotne informacje i szerzyła świadomość na temat pandemii koronawirusa i istoty kwarantanny oraz zachowywania dystansu społecznego. Wspierała silnie ruch ‘Black Lives Matter’ oraz zachęcała do głosowania w tegorocznych wyborach prezydenckich w USA. Lady Gaga jest przykładem artystki, która w swoich mediach społecznościowych ograniczyła promocję własnej marki do minimum na rzecz działalności społecznej, co choć szlachetne i godne pochwały, przełożyło się na sukces komercyjny i spadek zainteresowania nową muzyką.

EopQf_wXUAUE1vk

Taylor Swift

Taylor swift to amerykańska piosenkarka i autorka tekstów. Jest na rynku muzycznym od 2006 roku i jej niezwykle różnorodny katalog muzyczny oraz niesamowite umiejętności pisarskie rozkochały w sobie miliony osób na całym świecie. W lipcu 2020 roku wydała swój ósmy album pod tytułem ‘Folklore’, który pobił wszelkie rekordy sprzedażowe i streamingowe w tym roku. Według informacji z początku grudnia sprzedaż jej muzyki wyniosła już ponad 30 mln kopii. Co warto zaznaczyć, że wydała płytę najpóźniej ze wszystkich porównywanych artystek i jako jedyna nadal utrzymuje wysoką sprzedaż muzyki w wersji fizycznej, jednocześnie bijąc rekordy w wersji cyfrowej oraz jej album w przeciwieństwie do Gagi i Lipy, jest alternatywny a nie popowy, czyli jest to gatunek o wiele mniej popularny wśród publiki masowej. Przykład amerykańskiej wokalistki jest o tyle intersujący, że od dłuższego czasu dba ona bardzo o swoja prywatność i aktywność na jej mediach społecznościowych ograniczona jest do minimum. Taylor nie zapowiedział także premiery albumu czy singla ani żadnego innego projektu w tym roku. W przeciwieństwie do wcześniej wspomnianych piosenkarek wydała swoją muzyka bez zapowiedzi jako niespodzianka. Owa taktyka jest bardzo ryzykowna, gdyż może ona wzbudzić euforię w świcie muzyki i duże zainteresowanie przy premierze, ale również sprawić, że ono szybko spadnie lub mało osób w ogóle dowie się o nowym produkcie. Jak widać taktyka ta się opłaciła, potencjalnie z dwóch powodów: Taylor Swift zbudowała tak dużą markę, że nie potrzebuje promocji w mediach, ale również, gdy na portalach społecznościowych nie publikuje się codziennie, za każdym razem, gdy pojawia się coś nowego zwraca to uwagę całego świata. Wydawałoby się, że by zostać popularnym należy cały czas o sobie przypominać, ale czasami możemy tym znudzić obserwatorów i wiele komunikatów do nich nie dotrze lub zginie w tłumie.

EojjvsoWMAEKTYy

Wnioski z analizy

Podsumowując istnieje wiele strategii na promocję swoich projektów i produktów wypuszczanych na rynek w mediach społecznościowych. Każda ma swoje plusy i minusy, a więc nie ma jednego przepisu na sukces. Pewnym jest to, że media społecznościowe odgrywają dzisiaj ogromna rolę w marketingu i zdobywaniu popularności i mogą się one przyczynić do globalnego sukcesu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Felietony i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *