OD KSIĘŻNICZKI POPU DO KRÓLOWEJ R&B – Ariana Grande ‚ Positions ‚ [RECENZJA]

4483237

Ariana Grande to nazwisko, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Amerykanka o włoskich korzeniach, która swoim głosem i wrażliwością oraz wyjątkowym talentem do tworzenia perfekcyjnych popowych kompozycji, podbijających listy przebojów na całym świecie rozkochała miliony słuchaczy. Swoją karierę zaczynała w telewizji i na deskach teatru jako początkująca aktorka i piosenkarka. Swój debiutancki album wydała w 2013 roku, dziś na koncie ma pięć hitów #1, osiemnaście w TOP10 oraz sześć studyjnych albumów i jest jedną z największych gwiazd współczesnej muzyki. Tym razem artystka na płycie zatytułowanej ‚Positions‚ postanowiła odejść od swojego klasycznego popowego brzmienia na rzecz zmysłowego R&B i zaprezentowała nam prawdopodobnie, jak dotąd najbliższy jej sercu materiał.

Jak prezentują się poszczególne utwory?

Płytę otwiera kompozycja ‘shut up’ będąca pewnym powrotem do korzeni Ariany i jej teatralnych dokonań, w tym klimacie była też jej debiutancka płyta. Utwór ma bardzo symfoniczny charakter, aranżacja w postaci orkiestry smyczkowej tworzy niesamowitą atmosferę a wokal jest wystawiony na pierwszy plan, będąc jednocześnie głównym instrumentem. Jest to wspaniałe otwarcie nie tylko ze względu na brzmienie, ale także tekst, który emanuje pewnością siebie i skierowany jest do wszystkich osób, które wątpią w piosenkarkę lub starają się podciąć jej skrzydła, co jest bardzo dobrym przejściem od jej ostatniego projektu ‘thank u, next’, który opowiadał o stanach lękowych i traumie. Następny utwór pod tytułem ’34+35’ to bardzo zadziorna kompozycja z pogranicza popu i R&B, w której artystka śpiewa w bardzo bezpośredni sposób, że chce się dobrze bawić ze swoim partnerem. Występuje tu bardzo ciekawy kontrast bardzo niecenzuralnego tekstu i uroczej, bajkowej, smyczkowej aranżacji z trapowym bitem. Pierwsza kolaboracja na albumie, mianowicie utwór ‘motive’ z piosenkarką i raperką Doja Cat to najlepsza współpraca na albumie, żywy i taneczny bit w stylu R&B z wpływami disco to kompozycja, która stawia pytanie, dlaczego nasz nowy partner właściwie jest nami zainteresowany i co w nas dostrzega oraz jest ostrzeżeniem, że traktować Arianę lepiej niż jak to było w jej poprzednim, niedanym związku. Piosenka ‘just like magic’ to jeden z najlepszych momentów płyty ‘Positions’. Esencja R&B, okraszona pięknym wokalem Grande. Artystka opowiada tutaj, że zaczyna pozytywnie patrzeć w przyszłość i celebruje swoje sukcesy. Druga już kolaboracja na albumie, tym razem z niezwykle popularnym wokalistą The Weeknd, po tytułem ‘off the table’ to najdłuższa kompozycja na płycie, kontynuuje dominację wielokrotnie wspomnianego już R&B w jego bardzo sensualnej i surowej formie, artyści uzupełniają się całkowicie i śpiewają o tym czy są gotowi na kolejny poważny związek, rozważają wady i zalety, utwór jest swego rodzaju dialogiem pełnym wątpliwości i dzielenia się swoim bagażem doświadczeń. ‘six thirty’ to niezwykle przyjemny kawałek z ciekawą grą językową „are you down? down like 6:30” odwołującą się do wskazówek zegara. Trzecia i ostania kolaboracja na albumie, ‘safety net’, tym razem z raperem Ty Dolla $ign tematycznie nawiązuje do ‘off the table’ i obawy przed nawiązaniem głębszej i poważniejszej relacji oraz przed zranieniem. Jest to prawdopodobnie jeden z najlepiej wyprodukowanych utworów na albumie wraz z ‘just like magic’. Kompozycja ‘my hair’ to wisienka na torcie. Bardzo sensualny kawałek, nawiązujący tytułem do ikonicznego kucyka Ariany, który stał się nie tylko symbolem jej marki ale i symbolem w popkulturze. Ariana daje tutaj niezwykły popis wokalny, wyśpiewując ostatni refren w całości używając rejestru gwizdkowego. Piosenki ‘nasty’, ‘west side’ oraz ‘obvious’ to zdecydowanie najsłabsze na albumie, lecz nadal solidne kompozycje konsekwentnie utrzymane w klimacie zmysłowego R&B. Na uwagę zasługuje zdecydowanie bardzo teatralne, retro i ponownie wsparte instrumentami smyczkowymi ‘love language’ opowiadające o tym jak indywidualne może być podejście do miłości i sposób w jaki się ją wyraża. Pora na główny singiel z płyty i jednocześnie piosenkę tytułową, czyli ‘positions’, która nie da się ukryć była świetnym wyborem, kombinacja ponownie pojawiających się skrzypiec i R&B w stylu lat dwutysięcznych  okazała się przepisem na przebój. Piosenka opowiada o tym, jak Ariana z miłości jest gotowa zrobić dla swojego partnera wszystko ale również przedstawia obraz silnej kobiety, która może znajdować się na każdym stanowisku i obierać różne role społeczne, sprzeciwiając się tym samym patriarchatowi. Projekt zamyka wzruszająca ballada ‘pov’. Grande śpiewa o tym, że chciałaby móc spojrzeć na siebie, tak jak patrzy na nią jej partner i kocha ją pomimo jej wad.

Positions jako kolejny kamień milowy w dyskografii piosenkarki.

Szósty album Ariany Grande to celebracja kobiecości i miłości. Dzieło ma silny feministyczny wydźwięk i emanuje pewnością siebie. Ariana promienieje, jej technika wokalna jest lepsza niż kiedykolwiek i po tekstach można wnioskować, że ponownie jest szczęśliwa, jest gotowa na kolejne wyzwania i zakochuje się w życiu na nowo co tworzy bardzo pozytywny i budujący na duchu przekaz ubrany w rytmy zmysłowego i pięknego R&B, które porywa już od pierwszych nut.

9/10

Ten wpis został opublikowany w kategorii Recenzje i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *